Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.03.2011 15:14 - Наръчник за кандидатстване на работа 2.1
Автор: vylchan Категория: Забавление   
Прочетен: 6324 Коментари: 4 Гласове:
1

Последна промяна: 14.03.2011 22:24


Грехота е потомците на един от най-уважаваните в миналото народи да демонстрират малодушие и абсолютната липса на самочувствие и самоуважение, когато трябва да се явят на интервю за работа, т.е. да представят и „продадат” личните си знания, качества и опит. Болно ми е, че професионалисти с десетки години опит си гълтат езиците и изпадат в окаяна безпомощност, когато застанат пред работодател. Крайно време е да се отърсим от робската психика, от тоталитарното бреме и да заживеем в душите си като свободни хора!

Дано следващите редове помогнат и на един от Вас да преоткрие свободата си, изначалната дадена ни от Бога свобода, и чрез нея да намери професионалната си реализация. Предлагам Ви информация базирана на лична гледна точка и опит. Това не са правила, а мнение, съвети – сами преценете кои от тях Ви вършат работа и ще използвате. Винаги има и изключения. Тук Ви описвам общия случай на работа свързана с интелектуална дейност, изискваща определена квалификация.

 

Кандидатстване и документи

Преди да се спрем на конкретните документи - няколко изключително важни момента. Може би ще прозвучат идиотски, но именно в тях се препъват ГОЛЯМА част от кандидатите.

Убедете се, че изпращате документи за правилната позиция! Вижте точната длъжност и референтния й номер и кандидатствайте точно за нея. В противен случай в морето от кандидатури Вашата ще отиде в грешния отдел, а инвестираното в нея време - в коша.

Ако фирмата търси хора за няколко различни длъжности убедете се (няколно пъти), че изпращате документите си за точната от тях. В противен случай, дори документите Ви да стигнат правилния отдел, първото впечатление от Вас ще е негативно. Щом още при кандидатстването сте сбъркали вратата, как после, в хаоса на работния ден, да се разчита на Вас?

Ако обявата е за управленска или експертна позиция, а Вие сте по професия фризьор или готвач, това не е Вашето място. Спестете си енергията и тази на набиращия персонал, спестете хартията и ресурсите на майката земя.

Ако търсите каквато и да е работа и имате чувство, че в избраната фирма търсят точно Вас, напишете в предмета на писмото, вместо референтен номер или позиция, „инициативна кандидатура” и дайте ясно да се разбере от мотивационното Ви писмо, че кандидатствате именно инициативно, а не за обявените позиции.

Когато за длъжността се изисква чужд език, кандидатствайте само ако го владеете. Английският е станал подразбиращ се и често се изисква само като сито. Тук може да рискувате и да си подадете документи, дори английският Ви да не е на ниво. Ако обаче в обявата се изисква друг език, кандидатствайте само ако го владеете в действителност. Ако се изисква немски, а вие говорите само испански, потърсете друга обява или фирма. В случай че владеете езика, мотивационното писмо и автобиографията Ви трябва да бъдат написани на него. Как иначе ще убедите работодателя си, че владеете езика, при положение, че даже документи на него не може да съставите.

По същия начин избягвайте да кандидатствате за позиции под квалификацията Ви. На роботодалеля Ви ще му е ясно, че никога няма да сте удовлетворен с положението си дори и при добро заплащане. И да не напуснете при първа по-добра възможност, вътрешно никога няма да сте щастлив и това ще Ви пречи да се раздавате истински. Ако съзнателно искате да слезете на по-ниско стъпало, защото наистина там се чувствате по-комфортно и сте преценили, че високите отговорности не са по силите Ви или капацитетът Ви Ви позволява толкова, обяснете го еднозначно в мотивационното писмо.

 

Мотовационно писмо

Отдавна минаха времената на многолистните есета на тема „защо съм точния човек за позицията“. Електронната поща бълва дневно десетки и стотици кандидатури и сортиращият ги е принуден с един поглед да ги преценява. Освен ако не кандидатствате за дейност свързана с писане, спестете си времето и го инвестирайте например в оформление и редакция. Ако останалите Ви документи са силни, може дори и без мотивационно писмо, но винаги прави добро впечатление, когато сте се потрудили да покажете сериозно отношение.

Достатъчно е писмото да съдържа най-важните акценти и те да се виждат от пръв поглед:

  • кой съм аз

  • защо съм избрал фирмата и позицията, какви са мотивите ми. Ако са чисто финансови или просто си търсите някаква работа, погрижете се да намерите за себе си и други мотиви и да се убедите в тях. В противен случай на следващата фаза, интервюто, ще имате сериозни проблеми;

  • защо съм УВЕРЕН, че това е моето място. Уверете работодателя, че притежавате посочените в обявата лични качества;

  • други изисквания посочени в обявата като възможна дата на започване. Желаната заплата може да я спестите на този етап дори и да се изисква. Нея може да дискутирате на срещата. Отивате първо за работата, нали така!

  • данни и начин за контакт, предпочитано време от деня, по което да се свържат с Вас (ако то е от значение за Вас);

  • съдържание на документите в приложението, където описвате под номер какви точно документи сте изпратили.

В мотивационното писмо трябва да се вижда, че сте прочели добре обявата с всичките й детайли.

В случай, че знаете името на човек от отдел персонал в избраната фирма или друг, който има отношение към длъжността, за която кандидатствате, адресирайте писмото до него. Ако в обявата липсва лице за контакт, огледайте публикувания е-меил. Много често в него се съдържа име на лицето за контакт.

Не използвайте стандартни, стари мотивасионни писма или такива, които сте взели от приятел. Ефектът ще бъде обратен. Дори да няма издънка (да остане грешна информация, да пратите с приятел еднакви писма), динамиката на нашето съвремие прави за половин година писмото Ви демоде. Ако изпращате десетки кандидатури за сходни длъжности и се налага да пратите стандартно писмо, понеже нямате фантазия или време, уверете се многократно, че детайлите са правилните за конкретната фирма!

 

Автобиография

Тя е най-същественият от документите за кандидатстване, затова я изпипайте особено добре. Автобиографията е задължителна! Откажете се от други нейни модификации.

И тук съветът ми е да заложите на краткост и на акцентите свързани с длъжността. Дългата биография е хубаво нещо, но когато показва имащи отношение към работата опит и квалификация. Важната информация трябва да се вижда от пръв поглед. Останалото е плява. За всяка различна позиция, за която кандидатствате модифицирайте автобиографията си така, че цялата информация в нея да има отношение към нея. Например ако кандидатствате за експертна или ръководна позиция, спестете летните бригади и студентските занимания като мияч на чинии и сервитьор. Ако сте участвали в множество курсове и семинари за повишаване на квалификацията, поместете само тези от тях, които наистина са свързани с длъжността.

Изяснете „дупките“ в биографията Ви. Нека е ясно какво сте правили през това време – отдали сте се на семейството си, на хобито си, работили сте на свободна практика? Ако биографията не е мястото за това, може да поместите информацията в мотивационното писмо. Ако и там не пасва, подгответе си солидна обосновка за интевюто. Този въпрос със сигурност ще Ви бъде зададен.

Същото важи и за застъпващи се позиции. Изяснете как е възможно да сте работили на две места едновременно.

Когато описвате трудовия си стаж обърнете внимание на няколко момента. Длъжностите Ви да отговарят на реалните Ви дейности и задължения, дори и в трудовия Ви договор да е било записано друго. Ясно е, че в България всеки работодател раздава с широка ръка титлата „мениджър”. Когато обаче кандидатствате за асистент и всичките Ви предишни позиции са именувани мениджър, хич не изглежда добре. От друга страна, към Вас ще бъде подходено доста по-критично на интервюто. По-добре да изненадате приятно бъдещия си работодател, отколкото да развенчаете високи очаквания към Вас.

От училищното образование споменете единствено гимназията. Основното Ви образование рядко вълнува някой.

Огледайте изискванията в обявата към квалификациите Ви. Постарайте се да присъстват в биографията Ви в същата последователност. Така отново демонстрирате, че сте си направили труда да я прочетете внимателно. Ако компетенциите Ви не се подразбират от дипломите и сертификатите в приложенето или от описания опит, посочете откъде имате ги имате – от самостоятелно изучаване, неформално обучени от колеги, от другаде?

Когато описвате езиковите си познания спестете индекси като А2 и В1, освен ако не са изрично изискани. На повечето работодатели не им говорят нищо. Използвайте оценки като свободно, много добро, работно ниво и т.н. (или еквивалентите им на езикът, на който е написана биографията Ви). Подробности като писмено, говоримо и т.н. също са излишни. В общия случай само едното не Ви върши работа.

Внимавайте с хобитата и с описанието обществената си активност. Добре е да имате допълнителни занимания, да спортувате или творите, но помислете доколко са съвместими с длъжността и работодателя Ви.

Съобщете годината си на раждане, бъдете искрени. Да, в общия случай младите кандидати са за предпочитане, това обаче не бива да Ви притеснява. Напротив, гордейте се с физическата си възраст и опита си!

Избягвайте готовите бланки от типа на европейска автобиография. Вместо тях покажете сериозно отношение, стил и владеене на офис приложения. Ако все пак се чувствате по-сигурни с готова бланка, изчистете от нея всичко, което я издава – лого, адрес на сайта, от който е свалена, надписи „европейска автобиогравия”, както и точките по нея, които нямат отношение към работата, за която какндидатствате и личността Ви.

Погрижете се оформлението на автобиографията Ви да излъчва личен стил, така че още преди да прочете съдържанието, работодателят Ви да почувства, че сте точният човек. Ако кандидатствате за експертна позиция - нека изглежда стегнато и делово. Обратно, ако кандидатствате за творческа позиция, постарайте се биографията Ви да излъчва стил (все пак дискретно). Ако кандидатствате за секретарска работа, погрижете се да цари изключителен ред в документите ви! Най-лесният начинят начин да се провери владеенето на офис приложенията е именно оформлението на биографията Ви. С едно цъкване на бутона „¶” лъсва всичко.

 

Снимка

Снимката едва ли е достатъчна, за да Ви повикат на интервю (освен ако не кандидатствате за манекенка), но със сигурност е достатъчна, документите Ви да отидат в коша. Тя дава първото, най-важно впечатление за Вас.

Един съвет – инвестирайте 20, 50 или колкото трябва лева за професионална снимка за кандидатстване и това ще подпечата поканата Ви за множество интервюта. Една единствена снимка, която ще ползвате многократно. Ако наистина не разполагате с такава сума – заемете от познат статив (може и джобен), избетере подходящ фон и ракурс и с помощта на самоснимачка или приятел от четвъртия-петия път може да излезе нещо прилично. Особено ако вкарате в употреба и фотообработваща програма, само набито око ще различи снимката от професионалната.

Точно обратното е при самоснимки от ръка. Дори и след обработка, най-малкото - изглеждат несериозни. Същото важи и за червените очи. Да, програмите ги неутрализират, НО...

Забравете паспортните снимки, от които гледат уплашени създания, застанали в анфас като затворници на сивия фон. Нека от снимката лъха приветливост, чар и добро настроение. Всеки професионален фотограф знае как се постига това.

Спестете си и туристическите снимки. Чудесно е, че сте посетили хубави места като Венеция и Париж, но по-добре споделете забележителностите им с близките си. Те ще им се зарадват повече.

От парти снимките и тези от абитуриентския Ви бал струи изключително настроение, но нека си останат в албума. Дори да изрежете всичките си приятели от кадъра, винаги има какво да ги издаде. Същото важи и за заведенията по курортите.

Прекрасно е, че имате красива фугура. Въпреки това изпращайте снимка в цял ръст само ако това се изисква изрично от обявата. А Вие дами – разбираме че се гордеете с гърдите си. Мъжете около Вас със сигурност също ги оценяват. Спестете ги обаче в документите си за кандидатстване.

Вземете възможно най-актуална снимка. Когато годината Ви на раждане показва, че сте на 50, а от снимката гледа мило създание в разцвета на младостта си, започвате с лъжа. Ако на снимката сте с дълги къдрици, а междувременно сте късо подстригани, направете нова, така че на срещата да бъдете разпознати еднозначно.

За снимката изберете делово облекло и прическа. Има други начини да демонстрирате креативност. Ако позицията, за която кандидатствате предполага вратовръзка – сложете я. Ако сте фен на спортен клуб, музикална група или стил, ако сте част от определена субкултура, документите за кандидатстване не са мястото за афиширането им. Бъдете дискретни с бижутата. Колиета и медальони заемащи ј от фотографията само отнемат от чара ви. Последното важи и за господата. Дебелите ланци и вериги, особено в комбинация с космата мъжественост ще впечатлят повече гопожиците по фолкзаведенията.

 

Дипломи, препоръки и сертификати

Те са важни за подкрепяне на информацията от биографията Ви, но не прекалявайте с тях. Изберете само тези, които имат пряко отношение към длъжността, за която кандидатствате. Всичко останало нека остане в дома Ви - за самите Вас и самочувствието Ви.


Комплектоване и изпращане

За да сте сигурни, че документите ще пристигнат при работодателя Ви в същия вид, в който са при Вас, обърнете ги в PDF-формат. Ако софуерът Ви случайно не го позволява, има сайтове предлагащи безплатно услугата. Ако държите на специфични шрифтове, дори и при PDF-формат проверете дали се поддържат от стандартна софтуерна конфигурация. Доста неприятно ще бъде, документите Ви да свършат като рециклирана хартия, само защото при получателя буквите излизат като точки или други препинателни знаци.

Сведете прикачените файлове към писмото си до максимално три. Снимката поместете върху автобиографията. След конвертирането им в PDF, се убедете, че качеството и пропорциите й са се запазили. Ако дипломите, свидетелствата и препоръките са повече от две, комплектовайте ги в един или два общи файла, така че получателят да е максимално облекчен при отварянето и прочитането им.

Кръстете файловете с имената си по следния начин: „име.фамилия_CV”, „име.фамилия_diploma” и т.н. В противен случай има вероятност документите да бъдат загубени сред десетките останали именувани „CV” и „diploma”.

Когато всичките Ви документи са готови, прочетете ги старателно още веднъж, така че да се убедите, че не е останала и една грешка. Най-добре се застраховате като ги дадете за прочит и мнение на близък. Чуждото око често вижда повече.

След като сте се убедили, че документите Ви са перфектни, изпращайте! Не забравяйте да поставите в предмета на е-писмото имената си, позицията и евентуално референтния й номер. Само така получателят ще може бързо да се ориентира в коя папка да отидат документите Ви.

Изпратете кандидатурата си от личния си е-меил вместо през сайта, ако в обявата е публикувана електронна поща на работодателя. Така имате повече опции за оформление и изпращане. След като натиснете бутона „изпрати”, се уверете, че документите Ви наистина са изпратени и писмото е четливо. С кодирането на кирилицата често стават изненади.

Честито! Ако Ви е писано да работите в избраната фирма, ще получите покана за среща.

 

Телефонни разговори

След като сте направили добро впечаление с документите си и сте избрани за интервю, важно е да го затвърдите при първия телефонен разговор - на който обикновено Ви канят на среща.

Когато получите позвъняване от непознат номер, отговорете вместо с обичайното за България „да”, с името си (фамилията си) и поздравете. Ако не е удобно в момента – на работа сте, в леглото сте, пътувате, шумно е, съобщете го веднага и помолете за допълнително обаждане. Ако обективни обстоятелства не го налагат, не отлагайте разговора за повече от половин час.

Ако позвъняването се окаже нещо повече от покана за среща и се почувствате неуверени, намерете веднага предтекст да го отложите както по-горе. Вземете си половин час, в който да съберете мислите си, да се концентрирате и намерите тихо и удобно място за провеждане на телефонно интервю. Налейте си и чаша с вода – понякога подобни разговори продължават повече от час.

Когато Ви поканят на лично интервю и Ви дадат избор между часове на провеждане, изберете възможно най-ранния. В общия случай тогава хората са по-свежи, още не са ги връхлетяли грижите на работния ден. От друга страна ще имате шанс да блеснете първи и да вдигнете летвата за останалите кандидати. Освен това изборът на ранен час прави сериозно впечатление.

Информирайте се за езика, на който ще се води разговорът! Също и за това кой е предвидено да присъства на срещата. Помнете имената и длъжностите, които Ви споменат! Ще Ви послужат на срещата както и за подготовката й.

 

Подготовка за срещата с работодателя

От нея зависи представянето Ви, затова се подгответе, така че да сте бетон!

Намерете всяка възможна информация за работодателя, бранша, евентуално хората провеждащи интервюто и я изучете. В мрежата има всичко!

Подгответе убедителни отговори на ВСИЧКИ неудобни отговори, както по документите, така и лични. Те НАИСТИНА ще Ви бъдат зададени.

Задължителен въпрос е „защо искате да смените работата си” и „защо сте сменяли предишни работодатели”. Често задаван е и „защо не работите по специалността, за която сте се дипломирали”. Подгответе се да кажете истината, но така че фактите да са на Ваша страна.

Подгответе се да изложите още веднъж мотивите си за избор на работодателя, както и убедително обяснение, защо да бъдете избрани точно вие! Тези въпроси също за задължителни.

Подгответе подробно и последователно резюме на ежедневните си задължения и най-честите проблеми, които решавате на настоящата си работа и на всички предходни, ако има такива. Ако току-що сте се дипломирали и нямате работен стаж досега, подгответе детайли от предметите, които сте изучавали и имат отношение към бъдещата Ви работа. Вероятно ще Ви попитат кои са Ви от любимите Ви от тях и защо.

Подгответе се добре и за въпроси относно личността Ви – силните Ви и слабите Ви черти, в каква работна среда и структура се чувствате най-уверен, в коя област виждате реализацията си (техническа, оперативна, планиране, координация, управление на хора и т.н.), коя е желаната от Вас длъжност (може да Ви предложат нещо по-добро, което го няма в обявата).

Подгответе се и за лични въпроси, които могат да бъдат не дотам приятни – относно семейното Ви положение, деца, планиране на деца.

От убедителните отговори на всички тези въпроси ще зависи изхода от интервюто.

Подгответе и от Ваша страна въпроси към работодателя си – за условията, детайли за задълженията, екипа, техническата база и всичко което Ви касае. Трябва да проявите активност и заинтересованост.

Ако е предвидено или дори има най-малката възможност разговорът да се проведе на чужд език, който не използвате активно, погрижете се през дните до интервюто да си го опресните максимално! Слушайте чужди радиопредавания, гледайте телевизия и филми, за да събудите слуха си. Обадете се на познати в чужбина или разговаряйте с приятели владеещи езика, за да упражните речта си. Ако нямате такива, застанете пред огледалото и разговаряйте със себе си.

Пред огледалото упражнявайте и мимиките си. Дотогава, докато отсреща Ви посрещне приветливо и уверено лице. Паразитните мимики, жестове и тикове се постарайте да отстраните.

Вземете си почивен ден (болничен ако се налага!) в деня на интервюто и не правете нищо през него. В противен случай напрежението и притискащото Ви време ще си кажат думата.

Пуснете си любимата успокояваща и зареждаща музика. Ако сте почитател на техники за концентрация и хармонизация – правете упражнения.

Ако се налага да пътувате от друг град, направете го в деня преди интервюто. По пътя се случва всичко и то не Ви извинява при закъснение.

Преди тръгване се огледайте добре в огледалото! Трябва да излъчвате приветливост и чистота. Заложете на дисретно облекло. Леопардовите и ярки цветове, запазете за дискотеката. Дамите да затворят деколтетата си, колкото и красиви да са. Господата да облекат риза и панталон (не дънки) - универсални за всяка длъжност. Костюм и вратовръзка – ако позицията ги предполага. Бижутата сведете до минимум. Големите и подрънкващи свалете, дори и да са Ви любими и да пасват перфектно на дрехите Ви. Забравете за слънчеви очила и цветни лещи!

Бъдете пестеливи с парфюмите. Трябва да са на границата на обонянието. Дамите, ако искат да бъдат взети сериозно, да избягват сладникави и ориенталски парфюми.

Използвайте и козметика против изпотяване. Напрежението си казва думата – важното е другата страна да не го забелязва.

Тръгнете достатъчно рано за интервюто, така че дори и да влезете в задръстване или да се повреди колата, пак да стигнете навреме. Ако въпреки всичко закъснението се окаже факт, обадете се да предупредите.

Ако подраните повече от 15 минути – помотайте се наоколо или изчакайте в колата в компанията на отпускаща музика. И двете са по-добра алтернатива от чакането във фоайе или празна зала. Освен това така демонстрирате точност.


Срещата

Изходът от срещата с работодателя зависи САМО от Вас! Първоначалната нагласа е решаваща. Ако сте уверени в себе си – успехът е в ръцете Ви. В противен случай сте загубили предварително.

Отидете на интевюто с ясното съзнание, че сте там, за да демонстрирате личните си качества и да ги изтъргувате добре. Ако го направите убедително, работодателят ще почувства, че ще може да направите същото за компанията. Ако себе си не можете да представите на ниво, как тогава ще представяте фирмата!

И второ – отивате на срещата, за да си извадите заключение дали това е Вашата фирма и Вашият екип. Вие! Вътрешното Ви чувство е най-добрият показател. Усетите ли дискомфорт, резерви – това не е Вашето място!

На тръгване задължително вземете със себе си своето човешко достойнсто, свобода и самочувствие. Това са качества, дадени Ви по рождение и винаги трябва да са с Вас – както на първата среща, така и по-късно в работното ежедневие. Работата Ви е място за реализация на физическия Ви и духовен потенциал, място за себеусъвършенстване и израстване, а не за служене и слугуване. Възнаграждението, което получавате е възмездие за вложената от Вас енергия, а не подаяния, с които да преживявате. Оцеляването Ви няма нищо общо с работата Ви и заплатата Ви. То Ви е дадено свише, както на всички останали живи същества, които нито ходят на работа, нито получават заплата. Събудете се от този сън, крайно време е! Човекът е висше същество и господар на съдбата си! Познавате ли някой, който да е умрял от глад? Гарантирам, че не! Но съм сигурен, че познавате мнозина, които грижите и притесненията са довели до края им. Или още по лошо – болни са, пречупени са, осакатени са душевно. Излезте от тази матрица – решението е само Ваше! Дори да сте дълго време безработни, не се хващайте за работата като удавник за сламка! Не бъдете готови на всичко, за да получите мястото! Демонстрирайте достойнство! Приемете срещата като възможност за ново развитие, шанс да покажете и докажете мотивация и потенциал! Интервюто не е полицейски разпит, а разговор, преговори между равнопоставени партньори, защото първо сме ХОРА и чак след това всичко останало. Заявете го с присъствието си!

Умът ми не го побира когато видя професионалисти с десет и повече години стаж да гълтат езиците си, да губят ума и дума и да заекват, когато дойде моментът да покажат кои са и какво могат! Защо?! Защото така сме научени! Нима в училище, в университета, у дома се учим как да да защитаваме човешкото си достойнство и права, да бъдем свободни и независими? Точно обратното – там буйния и свободен детски дух се окастря и след това набива в калъпа на социалното удобство, смирение и апатия. Вместо да открием пътя към себе си и да разгръщаме творческия си потенциал, учим прилежно как да угаждаме на неудовлетворени от живота и себе си пропаднали души. За браво, за по-добра оценка, за диплома. И след дълги години упорство ставаме истински отличиници по малодушие. До днес!

Стига толкова сън! Крайно време е да се събудите и да заемете истинската си позиция в обществото, точно отреденото Ви място във Вселената.

Нека сменим гледната точка – мислите ли, че на събеседникът Ви по време на срещата му е приятно да Ви гледа как се потите, изчервявате и заеквате, сякаш е тиранин, а вие окаян неудачник? Помислете как Вие се чувствате, когато несретник на улицата се унижава молейки Ви за дребни стотинки, с които да си купи дозата. Нима не влизате доброволно в неговата роля? Хайде сега си представете насладата изпитващи равностойните партньори при водене на преговори, взаимния им респект и уважение! Ето така трябва да протича и Вашата среща и постигането на тази цел е Ваша задача!

И след като сте си изяснили всичко дотук и всяка Ваша клетка е пропита с увереност може да влезете на интервюто.

Ако залата е още празна, харесайте си централно място, седнете удобно и се отпуснете. В никакъв случай не стойте прав като наказан.

Ако на срещата са поканени повече кандидати заемете едно от средните места. Ако все пак го отстъпите на дама или централните места вече са заети, седнете на мястото до крайния участник, но никога на самотно място. Това е сигурен сигнал за аутсайдерстно и трудна интергация в екип.

Започнете непринуден разговор с останалите кандидати. Запомнете, те са Ви ПАРТНЬОРИ, а не конкуренти! Те споделят Вашето положение. Освен това никога не знаете колко сводни позиции има във фирмата. Чрез доброто отношение към тях, ще демонстрирате още веднъж социалните си компетенции. Ако някой от кандидатите е видимо притеснен, успокойте го, че всичко ще бъде наред. По този начин вдъхвате увереност и на себе си. Бъдете усмихнати и лъчезарени – нали Ви предстоят нови предизвикателства!

Оттук нататък ако сте се подготвили добре е необходимо да бъдете единствено себе си и да запазите спокойствие. Помнете, че за да Ви поканят на интервю вече удовлетворявате формалните предпоставки. Оттук нататък решаваща роля играят личните Ви човешки качества. Не може да знаете какъв тип човек се търси за позицията. Не познавате средата, с която трябва да хармонирате, затова просто бъдете себе си и ако почувствате че това е мястото Ви, просто го демострирайте с цялото си същество!

Преценете представителите на фирмата - това ли са хората, с които бихте желали да работите, изслушайте ги – това ли са условията, които Ви удовлетворяват? Винаги изчаквайте другите да се изкажат преди да вземете думата. Бъдете уверени, но не високомерни и арогантни. Вероятно, ще Ви провокират няколко пъти като се опитат да Ви уязвят. Най-голямата грешка ще бъде да отговорите на агресията. Ако тук нервите Ви не издържат, какво остава за работното Ви ежедневие?

Не се впускайте в излияния за кризата, безработицата, как предишният/настоящият Ви работодател системно не Ви е плащал или Ви е осигурявал на минималната заплата. Подобна проява на малодушие е само във Ваша вреда. С нейна помощ най-много да се насадите при поредния експлоататор.

От друга страна, ако усетите, че работодателят увърта, неуверен е или Ви предлага съмнителни извъндоговорни уговорки, противоречащи на здравата логика или човешките Ви права – бягайте далеч! На подобно място нищо добро не Ви чака.

 

Можем да продължаваме още в същия дух. Има множество ситуации и констелации, които не засегнахме. Ако обаче основната идея е достигнала сърцата Ви, вече сте успели!

 

Бъдете здрави!




Гласувай:
1
0



1. анонимен - Абе много тъппостинг. . . . Наистина ...
13.03.2011 15:40
Абе много тъппостинг....Наистина ли си вярваш в това което си драскал или просто се правиш на хипер тъпак? 50-60 лв за снимка...алооо ненормалник,ми то един човек трябва да работи 3-4 дена за една снимка.Бахти ГЛУПАКА
цитирай
2. анонимен - авторът е голям идеалист
15.03.2011 11:33
В написаното има ценни съвети, но е доста идеалистично, едностранчиво и непрактично. Явно авторът има опит само с работа в сериозни и големи фирми, и съветите му вероятно са почерпени от така наречената "корпоративна култура", която унифицира човека и се опитва всячески да го лиши от индивидуалност. Има позиции за които чалга имиджът и деколтето са плюс, а не минус-например за сервитьорки, продавачки в "бутик" или дори за секретарки на някой съмнителен "бос" и т.н. Големите бижута, ако са на мода в момента и са сполучливо подбрани също могат да се окажат плюс, ако например човек кандидатства за работа в модния бранш. Пожеланията за "достойнство" и "самочувствие" звучат много хубаво, както и това да не се хващаш за първата оферта като удавник за сламка, но те са неприложими когато човек от дълго време е без работа и се налага да оцелее на всяка цена. В този ред на мисли човекът от предния коментар е прав-50-60 лева за снимка няма как да дадеш, ако ти е проблем как да си купиш хляб или да намериш пари за билет, за да стигнеш до интервюто.
цитирай
3. анонимен - Много добро!
16.03.2011 00:51
Според мен това задължително трябва да го преподават още в гимназиите. Срамота е хора с висше образование да не могат да си подготвят грамотно документите за кандидатстване за работа! А за съжаление в България това е масово явление - нормално изглеждащите кандидатури са едно на хиляда.
Що се отнася до деколтетата - не мисля, че ако деколтето е определящо има някакъв смисъл да обсъждаме съдържанието и оформлението на документите..
цитирай
4. анонимен - Въпрос:
21.03.2011 22:54
Често пъти не се обявява заплата за позицията а се очаква ти сам да си посочиш желаната сума.
Как да се уцели златната среда и да се посочи адекватно възнаграждение?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vylchan
Категория: Политика
Прочетен: 23817
Постинги: 3
Коментари: 24
Гласове: 38
Архив
Календар
«  Май, 2018  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031